Skip to main content

Dizi Kuşağının Yeniden Doğuşu

Günümüzde TV dizilerinin bu kadar popüler olmasının nedeni nedir? Öyle ya bu yeni bir durum değil. TV izleyicisi yaklaşık son 30 yıldır dizilere aşina. Üstelik bunun son on senesine kadar doğru düzgün internet, DVD vb. medyalarda yoktu.

Geçenlerde Empire “50 Greatest TV Shows” yani en iyi 50 dizi listesini yayınladı. Benzer listeler daha öncede farklı sinema / TV dergileri tarafından da (örneğin TV Guide) (1) yayınlamıştı. İşte listenin Top 5’i;

1 – The Simpsons (1989 – devam ediyor)

2 – Buffy The Vampire Slayer (1997 - 2003)

3 – The Sopranos (1999 - 2007)

4 – The West Wing (1999 - 2006)

5 – Lost (2004 – devam ediyor)

Listenin tamamını Empire’ın web sitesinden görebilirsiniz.(2) Bugün TV dizileri hiç olmadıkları kadar popülerler. Hemen herkesin takip ettiği en az bir dizi var.

Hatta izlediğimiz dizilere göre birbirimizi belli kalıp ve zevk ölçülerine yerleştiriyoruz. IT, reklam, halkla ilişkiler sektöründeyseniz ve Lost’u izlemiyorsanız bu bir günah. The Sopranos “old school” (bu da filmde çok kullanılan bir tabir) gelenekçi yapıdaki, Akdeniz kültürü karakteristikleriyle gurur duyan izleyicinin (özellikle erkeklerin) favorisi.

Tanıştığımız insanlarla sohbet kısa sürede dönüp dolaşıp takip ettiğimiz dizilere geliyor. Yani bu, “hangi takımı tutuyorsun?”dan pekte farklı bir soru değil artık. Muhatabımızın verdiği cevaba göre de onu hemen kafamızda konumlandırıyoruz;
“Hımm demek 24’ü izliyor hala. Allahım! Ne banal!” ya da “Demek Futurama ha! İşte benim kafadan. Espri anlayışı gelişmiş biri. Bu kesin Star Wars ve Terminator’den de hoşlanıyordur” ...ve genelde öyle de oluyor.

Benzer zevkler, benzer karakter yapılarının bir işareti değil midir?
  Peki günümüzde TV dizilerinin bu kadar popüler olmasının nedeni nedir? Öyle ya bu yeni bir durum değil. TV izleyicisi yaklaşık son 30 yıldır dizilere aşina. Üstelik bunun son on senesine kadar doğru düzgün internet, DVD vb. medyalarda yoktu. Tek eğlencenin TV olduğu dönemlerde bile diziler eğlence dünyasında bu kadar önemli bir gündem maddesi değildi.

Acaba dizi sektöründeki bu gelişmeler, TV’lerin sinema ve DVD sektörüne kaptırdığı (film) izleyici kitlesini yeniden kazanma hamlesi mi? Neden olmasın? Sonuçta büyük bir izleyici kitlesi yeniden ekran başına kilitlenmiş durumda. Üstelik sonuçlar da oldukça tatmin edici.

Yani bir diziyi beğenmezseniz bu size sadece bir ya da birkaç bölümlük bir zaman kaybına malolur. Üstelik başka alternatiflerde (hem de birçok alternatif) sürekli elinizin altında. Tek yapmanız gereken zap yapıp bir diğer diziye geçmek ya da saatini beklemek. Siz sadece dizi izlemek izleyin yeter ki…
Dediğim gibi dizi konusu TV izleyicisi için yeni bir konu değil. Yeni olan şey, dizilerin günümüzde ortalama bir izleyici hayatında daha fazla yer işgal ediyor oluşu.

Bunun temelde iki önemli nedeni var;
Birincisi yapımcı şirketlerin bu işe daha fazla para harcaması.
İkincisi de senaristlerin başarısı.

Bugün Lost, Battlestar Gallactica, Buffy, Heroes, 24 ve daha birçok dizi, prodüksiyona yapılan yatırımın karşılığını veriyor yapımcı ve yatırımcılarına. Hem de fazlasıyla. Burada görsel efektler, set, dekor tasarımı en büyük bütçe kalemlerini teşkil ediyor.

Ve yine bunlar sayesinde diziler dizi olmaktan öte büyük bütçeli birer Hollywood yapımına dönüşüyor. Ancak yine aynı sebepten dolayı da izleyicinin büyük beğenisini topluyorlar. Çünkü izleyici, bir dizide bu kadar para harcanması ve böyle bir prodüksiyon hazırlanmasına alışık değil. Gördükleri karşısında izleyicinin ilk tepkisi “Vay bee, amma para harcamışlar bu işe…” oluyor.

Yapılan işe saygı ve hayranlık duyuyor. Tam bu nokta da ikinci önemli şeyden; senaryodan bahsetmek gerek. Günümüz dizilerinin başarısındaki en büyük etkenlerden bir diğeri de hiç kuşkusuz sıra dışı senaryoları. Günümüzün dizi senaristleri, izleyiciyi tekrar TV karşısına çekmek, onu şaşırtmak, etkilemek, şok etmek ve yapıma bağımlı hale getirmek gibi zor bir görevin altından başarıyla kalkmış durumdalar.

Aslında yaptıkları şey, temelde günlük hayatı daha fazla ve daha “olduğu gibi” senaryolarına taşımak oldu. Önceden bunlara pek rastlanmıyordu çünkü TV yöneticileri bazı ahlaki ve toplumsal kaygılara daha hassasiyetle yaklaşıyordu. Irk, din, cinsel tercih, politika gibi konular “açıkça” ifade edilmiyordu.

Değişen dünya, TV yöneticilerinin bu direnişini kırdı. Kırdı çünkü ayakta kılmak, para kazanmak istiyorlarsa acilen bir şeyler yapmak zorunda olduklarını biliyorlardı. Tam bu noktada, 1989’da “The Simpsons” yayına başladı. Sonuçlar inanılmazdı. Kaba, görgüsüz, kıt akıllı bir adam; haylaz, saygısız bir evlat ve genel olarak hemen her tür ahlaki değerle alay edilen bu dizinin başarısı yapımcılara aradıkları ışığı göstermiş oldu. Yapmaları gereken tek şey senaristlerin yularlarını biraz gevşetmek ve daha özgür hareket etmelerini sağlamaktı. Öylede oldu. Peki ya sonuç? Yaratıcı zekanın en güzel örneklerini bugün evlerimizde keyifle izliyoruz. Şaşırıyoruz, etkileniyoruz, şok oluyoruz ve bağımlı hale geliyoruz.

Gerçi bu noktada ufak bir sorun çıktı. Senaristler, kendilerinin sayesinde TV’lerin küllerinden yeniden doğup, palazlanıp, para kırmaya başladıklarını görünce (haklı olarak) zam istediler. Cevap olarak nanik işaretini alınca da greve gittiler ama bu ayrı bir konu…

Comments

Popular posts from this blog

KitKat Japonya’da Neden Bir Numara?

KitKat Japonya’da piyasaya sürüldüğünde Japonlar hemen birşey farketti; “Kitto Katsu”  Japonlar ya da genel olarak Uzakdoğu toplumları uğur, uğursuzluk, lanet konularında hassaslar. Örneğin “4” sayısı. Herhalde Asya kültüründeki en talihsiz sayı 4 . Okunuşu, “si” şeklindedir ve “ölüm” anlamına gelen “şı”ya benzer. Bunun yanında “8” (hachi) sayısı, zenginlik, servet anlamına gelen Çince sözcüğe benzerliğinden dolayı Asya kültürü’nde en sevilen sayıdır . Pekin Yaz Olimpiyatları’nın açılış tarihini hatırlayan var mı? Söyleyelim; 08.08.08 ’de saat tam 08.08.08 ’de. Bu işin avantajları da yok değil. Örneğin Nestle ’nin KitKat çikolatası’nın Japonya’da en çok tercih edilen çikolatalardan biri olduğunu biliyor muydunuz? Bunun nedeni, çikolatanın isminden dolayı uğur getirdiğine inanılması. KitKat Japonya’da piyasaya sürüldüğünde insanlar hemen birşey farketti. Çikolata’nın ismi “Daima kazan!” anlamına gelen Japonca “Kitto Katsu” sözcüğüne benziyordu. Zamanla öğrenciler arası...

Corona En Güzel Nasıl İçilir? - How to Drink Corona?

Corona, bizde pek yaygın tüketilmese de dünya çapında epey hayranı olan bir bira markası. Corona’nın bu kadar sevilen ve ünlü olmasının sebeplerinden biri de içim şekli. Corona is a beer brand that has many fans around the world, although it is not widely consumed in our country. One of the reasons why Corona is so popular and famous is the way I drink. Corona, sıkılıp şişenin ağzından içine tıkılan bir parça limonla içilen; yani böyle bir içme ritüeli olan bir bira. Elbette normal de içebilirsiniz ama Corona’yı Corona yapan onun böyle içiliyor olması.  Corona, a piece of lemon that is squeezed and clicked from the mouth of the bottle; that is, a beer with such a drinking ritual. Of course, you can also drink normally, but that's what makes Corona Corona so. Peki bu ritüel nereden geliyor? Bu, Latin kültürüne özel, biranın tadını güzelleştirdiğine inanılan bir ritüel olup, dünyaya böyle yayılmış olabilir mi? So where does this ritual come from? This is a ritual specia...

Reduce Virus Contact Risk with Google Maps

Places like markets, restaurants, bakeries are still risky places. Still, we still have to go there. At this point, Google Maps can be very useful. Nowadays, because of the Covid-19 virus, we have started to pay more attention to our going to crowded places. Places like markets, restaurants, bakeries are still risky places because of the places where people are collectively. Still, we still have to go here. At this point, Google Maps can be very useful. Because you can see how concentrated any place is now. Open Google Maps from the browser, mobile device or app. Then find and select the venue you want to go to. In the menu on the left, you will see information about the location you have chosen. One of them is the Popular Times / popular watches section. The red " LIVE " icon shows instant density information at the location. You can also see this graphically. In addition, in the graph, you can see at what times of the day the density peaked or the averag...