Skip to main content

Yazılı Medya Nasıl Evrilecek?

Yazılı medya'da yaşanacak devrimde asıl eşik, "malzeme"nin değişmesi, yani kağıdın ortadan kalkması olacak. Yazılı medya en büyük gücünü ucuz maliyetinden alıyor. Elimizde tuttuğumuz bir gazetenin maliyeti yaklaşık 45 Kr. ve kağıdın yerini doldurabilecek daha ucuz bir malzeme yok. Alıyoruz, katlaya kırıştıra okuyoruz, işimiz bitince de çöpe atıyoruz. Neden atmayalım ki? Kaç paralık şey zaten... Ancak aynısını I-Pod, I-Ped ya da cep telefonumuza yapamayız çünkü onlar 1 TL'dan azıcık daha pahalı.

Leman yayınlarından Ayhan Düz'le bir gazetenin 45 Kr olan ortalama maliyetini hesaplamıştık.

Amortismanlar, basım, dağıtım vb. tüm giderleri dahil ederseniz işletme maliyeti belki daha bile fazla). Yine de en ucuz medya yazılı medya. Ancak bir süre sonra plastik/silikon bazlı gazete kağıdı kadar ince ancak veri de iletebilen materyaller ortaya çıkacak. Bunlar şu anda zaten var, laboratuar ortamlarında deneyleri yapılıyor ancak bunun endüstri olması (ya da diğer bir ifadeyle kağıt endüstrisinin yerini alması) biraz daha zaman alacak. Çünkü kağıt endüstrisi çok büyük bir sektör. Ağaçların üretimi, sora kesimi, işlenmesi, dönüşüm, toptan satış, sonra kağıdın daha bölgesel müşterileri toptan satışı ve gittikçe perakende satışa kadar devam eden çok büyük bir sektör. yani bu işten ekmek yiyen çok insan var.

Ancak şu var ki, ağaçların kesilmesinin sona ermesi, materyalin laboratuar ortamında (kimyasal yolla) daha uygun maliyetle üretilecek olması kağıt endüstrisinin kaçınılmaz olarak küçüleceğini gösteriyor. Yok olacak demiyorum, çünkü biz insanlar zeki olduğumuz kadar duygusalız da. (Bu da bir Türk filminden bir sahne gibi oldu...) Ancak ciddi oranda küçülecek ve bundan şikayetçi olan fazla insan olmayacak. Çevreci ve daha az maliyetli bir sürece geçiş bu. Tabi bu işten ekmek kazanan çok insan iş değiştirmek zorunda kalacak, bu da bir gerçek. Sonuç olarak bir on yıl kadar daha selülozun kokusunu içimize çekerek gazete okumaya devam edeceğiz. Sonra;

Ortalama 1 TL'ya maledilebilen, veri transferi yapılabilen, geri dönüştürülebilir, ince, katlanabilen (tabi gazete gibi değil de sadece belli yerlerinden katlanabilen) bir materyalden tek sayfalık gazetelerimiz olacak. Muhtemelen yine tabloid boyutta (maksimum A3 boyutunda) olacak ki bu durumda aslında gerekli olmasa da sırf nostalji olsun diye 4 sayfalı bir gazete olacak. Sayfalar ya da sayfa içindeki bölümler kendi kendine refresh edilip içeriği updade olacak. Dilersek saklayıp ertesi günde onu haber okumak için kullanabileceğiz ya da buruşturup atacağız. Neden olmasın? Sonuçta çok ucuz ve geri dönüştürülebilir bir materyal bu.

Böylece yazılı medya kabuk değiştirmiş bir halde yaşamaya devam edecek. Peki ya kağıt? O da yok olmayacak. Dediğim gibi bizler zeki olduğu kadar duygusal bir canlı türüyüz. Eminim ki gelişecek yeni teknoloji imkanlarıyla isteyen kendi kağıdını üretebilecek. Bunu da sırf bir kültürü yaşatmak adına yapacağız. Ve yine eminim ki devletler bazında kağıt üretimini sınırlayan ve kontrol altında tutacak yeni kanunlar çıkacak. Yani siz kendi kağıdınızı örneğin yılda 100 kiloyu geçmeyecek kadar üretebileceksiniz. Yine de bunun dünyamızdaki ormanların yok oluşunu durduracağını sanmıyorum; sebebini bilmiyorum ama içimde böyle bir his var.

Comments

Popular posts from this blog

KitKat Japonya’da Neden Bir Numara?

KitKat Japonya’da piyasaya sürüldüğünde Japonlar hemen birşey farketti; “Kitto Katsu”  Japonlar ya da genel olarak Uzakdoğu toplumları uğur, uğursuzluk, lanet konularında hassaslar. Örneğin “4” sayısı. Herhalde Asya kültüründeki en talihsiz sayı 4 . Okunuşu, “si” şeklindedir ve “ölüm” anlamına gelen “şı”ya benzer. Bunun yanında “8” (hachi) sayısı, zenginlik, servet anlamına gelen Çince sözcüğe benzerliğinden dolayı Asya kültürü’nde en sevilen sayıdır . Pekin Yaz Olimpiyatları’nın açılış tarihini hatırlayan var mı? Söyleyelim; 08.08.08 ’de saat tam 08.08.08 ’de. Bu işin avantajları da yok değil. Örneğin Nestle ’nin KitKat çikolatası’nın Japonya’da en çok tercih edilen çikolatalardan biri olduğunu biliyor muydunuz? Bunun nedeni, çikolatanın isminden dolayı uğur getirdiğine inanılması. KitKat Japonya’da piyasaya sürüldüğünde insanlar hemen birşey farketti. Çikolata’nın ismi “Daima kazan!” anlamına gelen Japonca “Kitto Katsu” sözcüğüne benziyordu. Zamanla öğrenciler arasında,

Corona En Güzel Nasıl İçilir? - How to Drink Corona?

Corona, bizde pek yaygın tüketilmese de dünya çapında epey hayranı olan bir bira markası. Corona’nın bu kadar sevilen ve ünlü olmasının sebeplerinden biri de içim şekli. Corona is a beer brand that has many fans around the world, although it is not widely consumed in our country. One of the reasons why Corona is so popular and famous is the way I drink. Corona, sıkılıp şişenin ağzından içine tıkılan bir parça limonla içilen; yani böyle bir içme ritüeli olan bir bira. Elbette normal de içebilirsiniz ama Corona’yı Corona yapan onun böyle içiliyor olması.  Corona, a piece of lemon that is squeezed and clicked from the mouth of the bottle; that is, a beer with such a drinking ritual. Of course, you can also drink normally, but that's what makes Corona Corona so. Peki bu ritüel nereden geliyor? Bu, Latin kültürüne özel, biranın tadını güzelleştirdiğine inanılan bir ritüel olup, dünyaya böyle yayılmış olabilir mi? So where does this ritual come from? This is a ritual specia

Reduce Virus Contact Risk with Google Maps

Places like markets, restaurants, bakeries are still risky places. Still, we still have to go there. At this point, Google Maps can be very useful. Nowadays, because of the Covid-19 virus, we have started to pay more attention to our going to crowded places. Places like markets, restaurants, bakeries are still risky places because of the places where people are collectively. Still, we still have to go here. At this point, Google Maps can be very useful. Because you can see how concentrated any place is now. Open Google Maps from the browser, mobile device or app. Then find and select the venue you want to go to. In the menu on the left, you will see information about the location you have chosen. One of them is the Popular Times / popular watches section. The red " LIVE " icon shows instant density information at the location. You can also see this graphically. In addition, in the graph, you can see at what times of the day the density peaked or the averag