WEBRAZZİ GÜNDEM toplantılarının bugünkü konusu "ONLINE OYUN"du. Ne notlar aldık bir bakalım;
Kıvan Odabaşı'nın sunumundan aldığım notlar; Düzenli internet kullanıcıları içinde online oyun oynayanların oranı %69. Burada ana kitle 15-24 yaş erkek güruhu. (%61). Türkiye gerçeği; OKEY (Bu iyiydi işte. İkinci sırada da tavla geliyordur eminim... Hoş tavla deyip geçiyoruz da bin yıldan eski bir tarihe sahip :)
Sonra Nils Holger Henning sahne aldı. Kısa zamanda nasıl büyüdüklerini anlattı.Browser bazlı oyunların install, download vb. gereksinimleri olmadığı için yani lowest barrier özelliğinden dolayı daha tercih edilir oluşundan bahsetti. (Bu arada Nils'in sunumunda RTL 2'nin logosunu gördüm, resmen bayıldım. Logo bu'dur işte) Online oyun pazarı bugün 12 milyar dolarlık bir pazarmış (eğer yanlış anlamadıysam.)
Alper Akcan sahne aldı ve Mikro Ödeme ile oluşan ekonomiden bahsetti. Açıkcası mobil bazlı ödeme sistemleri çok hoşuma gitti. Tekil girişimciler için son derece kullanışlı bir ödeme yapısı. Burada SMS ile ödeme yapılıyor. Yani sitede ödeme seçeneği olarak SMS'i seçiyorsunuz. Numaranızı giriyorsunuz. Size SMS geliyor ve ödemeyi onaylayıp onaylamadığınız soruluyor. Hepsi bu. Daha güvenli bir ödeme sistemi bence.
Firmalar için faydasına gelince; Sıfır masraf var. Sonra GSM'e has birçok vergiden burada muafsınız. Faturalı, sabit vb. tüm servislerde kullanılıyor ama bence en önemlisi basit ve müşterinin güvenerek kullanabileceği bir sistem olması. Ağırlıklı olarak online oyunlar için kullanılıyor bu sistem (şimdilik).
Kahve arasında MedyaNet'ten Hande Filizcan ve Asunur Başal Erdenir (Asunur ismini ilk kez duydum), yeni tanıştığım Ericom'dan Harun Saraç, Wedo'dan Alper Eryurt'la ayaküstü konuşma fırsatı bulduk.
Gülümser Baran free2 pay'den bahsetti. Sanırım oyun sektörünün geleceği bu yolda. Burada diledğiniz kadar oyunu oynuyorsunuz ve oyunun dilediğiniz noktasında ödeme yapıyorsunuz. Online oyunlar şuan %20'lik bir paya sahipmiş oyun pazarı içinde. Bu arada devrik cümle kurmaya da iyi alıştım ha... online oyunlar bizde ençok internet kafelerde oynanıyormuş (bu sektör için ne kadar can alıcı bir konuma gelmiş o izbe kafeler).
Tabi işin pazarlama boyutu da var. Yakın gelecekte oyun içinde reklam uygulamaları da iyice artacak. Son olarak Sobee, Oyun Stüdyosu ve Yoğurt'tan üç kişi sahne aldı ve Arda'nın moderatörlüğünde oyun pazarını konuşmaya başladılar ancak saat 1'e geliyordu ve hemen çıkmazsam Gülnur beni kesecekti; O yüzden koşarak çıktım.
Son konuşmadan aklımda kalanlar; 80 milyon Farmville kullanıcısı var ve bunların 10 milyonu Türk. 300 milyon messenger kullanıcısı var ve 30 milyonu Türk. Kısacası interaktif projelerde başarının yolu Türkiye'den geçiyor. Arda'nın da dediği gibi; Türkiye'de başarılı olan dünya'da başarılı olur. (Ya da Türklerin beğenmesi yeterli. Suyunu çıkaran kadar kullanırlar sizin sisteminizi. Ha, bu arada pintinin önde gidenidirler, mesela Facebook'un en az kazandığı ülke de Türkiye. İroniye bakar mısınız? Ancak kullanıcı miktarının çokluğu, size bu verileri alıp dünyanın başka ülkelerine girebilmeniz için fırsat olarak kullanma şansı sağlar; "Bizi Türkiye'de 10 milyon kişi kullanıyor. Öhö öhöm..." gibi...
Kıvan Odabaşı'nın sunumundan aldığım notlar; Düzenli internet kullanıcıları içinde online oyun oynayanların oranı %69. Burada ana kitle 15-24 yaş erkek güruhu. (%61). Türkiye gerçeği; OKEY (Bu iyiydi işte. İkinci sırada da tavla geliyordur eminim... Hoş tavla deyip geçiyoruz da bin yıldan eski bir tarihe sahip :)
Sonra Nils Holger Henning sahne aldı. Kısa zamanda nasıl büyüdüklerini anlattı.Browser bazlı oyunların install, download vb. gereksinimleri olmadığı için yani lowest barrier özelliğinden dolayı daha tercih edilir oluşundan bahsetti. (Bu arada Nils'in sunumunda RTL 2'nin logosunu gördüm, resmen bayıldım. Logo bu'dur işte) Online oyun pazarı bugün 12 milyar dolarlık bir pazarmış (eğer yanlış anlamadıysam.)
Alper Akcan sahne aldı ve Mikro Ödeme ile oluşan ekonomiden bahsetti. Açıkcası mobil bazlı ödeme sistemleri çok hoşuma gitti. Tekil girişimciler için son derece kullanışlı bir ödeme yapısı. Burada SMS ile ödeme yapılıyor. Yani sitede ödeme seçeneği olarak SMS'i seçiyorsunuz. Numaranızı giriyorsunuz. Size SMS geliyor ve ödemeyi onaylayıp onaylamadığınız soruluyor. Hepsi bu. Daha güvenli bir ödeme sistemi bence.
Firmalar için faydasına gelince; Sıfır masraf var. Sonra GSM'e has birçok vergiden burada muafsınız. Faturalı, sabit vb. tüm servislerde kullanılıyor ama bence en önemlisi basit ve müşterinin güvenerek kullanabileceği bir sistem olması. Ağırlıklı olarak online oyunlar için kullanılıyor bu sistem (şimdilik).
Kahve arasında MedyaNet'ten Hande Filizcan ve Asunur Başal Erdenir (Asunur ismini ilk kez duydum), yeni tanıştığım Ericom'dan Harun Saraç, Wedo'dan Alper Eryurt'la ayaküstü konuşma fırsatı bulduk.
Gülümser Baran free2 pay'den bahsetti. Sanırım oyun sektörünün geleceği bu yolda. Burada diledğiniz kadar oyunu oynuyorsunuz ve oyunun dilediğiniz noktasında ödeme yapıyorsunuz. Online oyunlar şuan %20'lik bir paya sahipmiş oyun pazarı içinde. Bu arada devrik cümle kurmaya da iyi alıştım ha... online oyunlar bizde ençok internet kafelerde oynanıyormuş (bu sektör için ne kadar can alıcı bir konuma gelmiş o izbe kafeler).
Tabi işin pazarlama boyutu da var. Yakın gelecekte oyun içinde reklam uygulamaları da iyice artacak. Son olarak Sobee, Oyun Stüdyosu ve Yoğurt'tan üç kişi sahne aldı ve Arda'nın moderatörlüğünde oyun pazarını konuşmaya başladılar ancak saat 1'e geliyordu ve hemen çıkmazsam Gülnur beni kesecekti; O yüzden koşarak çıktım.
Son konuşmadan aklımda kalanlar; 80 milyon Farmville kullanıcısı var ve bunların 10 milyonu Türk. 300 milyon messenger kullanıcısı var ve 30 milyonu Türk. Kısacası interaktif projelerde başarının yolu Türkiye'den geçiyor. Arda'nın da dediği gibi; Türkiye'de başarılı olan dünya'da başarılı olur. (Ya da Türklerin beğenmesi yeterli. Suyunu çıkaran kadar kullanırlar sizin sisteminizi. Ha, bu arada pintinin önde gidenidirler, mesela Facebook'un en az kazandığı ülke de Türkiye. İroniye bakar mısınız? Ancak kullanıcı miktarının çokluğu, size bu verileri alıp dünyanın başka ülkelerine girebilmeniz için fırsat olarak kullanma şansı sağlar; "Bizi Türkiye'de 10 milyon kişi kullanıyor. Öhö öhöm..." gibi...
Comments