Adweek ilginç bir yayın paylaştı. Dünyayı değiştiren 10 marka. Bu markalar harcama alışkanlıklarımızı da etkiledi, kimliğimizi de... İşte o 10 marka;
1. Amazon
2. Facebook
3. Gap
4. Hbo
5. McDonald's
6. Starbucks
7. Iphone
8. Visa
9. Viagra
10. Walmart

Patronu Jeff Bezos finans sektöründeki işinden ayrılıp online ticaret sitesi açmaya karaar verir ve adını da "Cadabra" koyar (abra kadabra'daki kadabra). Ancak bazıları sitenin adını "kadavra"yla karıştırınca vazgeçip "Amazon" olarak değiştirir.
Niye Amazon derseniz; öncelikle "a" harfiyle başladığı için. O zamanlar arama motorlarında sıralama alfabetik olarak yapıldığından bu akıllıca bir seçim. Ayrıca içinde "a" ve "z" harfleri bulunmaktadır -ki ileride A'dan Z'ye sitede her şeyin satılacağını hayal ettiğinden bu da iyi bir çağırışım olur diye düşünür. Yanılmadığı ortada. Bugün Amazon'un 70 milyar $ ciroyla yılı kapattığı söyleniyor.
Ailemizin sosyal medyası Facebook Mark Zuckerberg tarafından kurulmadı! Aslında Zuckerberg'in kucağına düştü. Harward'da okurken iki kardeş tarafından kişisel yazılım projelerine davet edildi. Bu proje, Harward öğrencilerine özel kapalı bir online kominite ortamıydı.
Zuckerberg kodları alıp geliştirip bildiğimiz Facebook'un temellerini attı. Şirket kurdu, siteyi herkese açtı. İki kardeş tarafından mahkemeye verildi ve cezaya çarptırıldı. Çatır çatır ödeyip yoluna devam etti. Bugün Facebook dünya'da yüz milyonlarca insanın kullandığı, iletişim kurduğu, alışveriş yaptığı bir bacasız fabrika durumunda.
GAP
1969'da Gap efendi (şaka, Adı Don'du. Don!!) Üzerine uyan geniş beden bir kot almak için Levis mağazalarını dolanır durur ama bir türlü istediği bedende ürün bulamaz. Bunun üzerine der ki, "Yahu şöyle herkesin her bedeni, rengi, şekli bir çatı altında bir arada bulabileceği bir giyim mağazası olsa ya.." Böylece bu işe girişir ve ilk GAP mağazasını açar.
Kadından erkeğe, çocuktan yaşlıya, şişmandan zayıfa herkesin üzerine göre bir şey bulabileceği giyim konsepti böylece başlamış olur. İlk başta hayali "Bir gün 10 tane mağazam olur mu acaba?" olan Don'ın bugün 3.500'e yakın mağazası var.

HBO
HBO sıradan bir kanal olarak 1972'de TV dünyasında yerini aldı. Günümüze dek de pek çok gelişmeyle yüzleşmek zorunda kaldı. VCR, internet, diğer kanallar... Ancak daha sonra TV için film ve dizi yapımcılığına soyunmaya başladı. Birkaç komedi ve dramanın ardından ortalığı kasıp kavuran ve bir fenomene dönüşen Sex and The City dizisi geldi. Kanalın adı da böylece dünya çapında tanınmaya başladı. Sonra bir başa büyük TV efsanesi "The Sopranos" geldi. Böylece TV izleyicisinin gözünde "İyi dizi = HBO" algısı oturmaya başladı. Bugün bu algı Band of Brothers'tan Game of Thrones'a mini seri ya da uzun düreli birbiriniden başarılı dizilerle, 27 prime-time Emmy ödülü ve 114 milyon izleyiciyle sağlam bir şekilde devam ediyor.
McDonald's
Milk shake makinesi satan Ray Kroc, bir gün California'da iki kardeşin işlettiği, lezzetli hamburgeri ve hızlı servisiyle (o çevrede ünlü) bir restorana uğrar. Sene 1952'dir. Ray bu işte gelecek olduğunu görür ve zorlu uğraşlar sonunda McDonalds'ı 2.7 milyon $'a satın alır. İşte macera böyle başlar; 34.000'in üzerinde şube; fast food kültürünü, franchisingi dünyaya yayan marka oluşu, standart menü anlayışı (her şubesinde aynı lezzette patates yenilebilmesi için patates üreticileriyle anlaşması, onlara saklama koşullarını dikte etmesi bile ayrı bir yazı konusudur) 119 ülkede yaklaşık 2 milyon çalışanıyla bulunduğu yeri hak eden bir marka McDonald's.
what? ySense! yeeah!
Comments