Skip to main content

Yaratıcılığın Hammmadesi Olarak Kurgu

Pudovkin, film için kullanılan “çevirmek” terimini şiddetle reddeder ve bu kelimenin sinema terminolojisinden çıkarılması gerektiğini savunur. Pudovkin’e göre sinema sanatının temeli kurgu’dur.(1) Aslına baktığımızda kurgunun pek çok sinemacı için ne kadar önemi olduğunu görebiliriz. Yönetmen bir sahneyi çekerken bir görüntüyü asıl amacının dışında, hayalindeki imgeyi yansıtmak üzere kurgulayarak kullanır. Böylece görünenin ötesinde farklı anlamlar objeye, görüntülere yüklenmiş olur. Bu bazen çekimden sonra kurgu masasında da yapılan bir anlatım biçimidir. Birçok sinemacı çekim süreci istediği gibi gitmesine rağmen kurgu masasında hayalindeki eserden uzaklaşmış ve hedeflediği sonucu alamamıştır. Kurgu masasında başta önemli olarak kabul edilen birçok sahne kesilip atılmış, önceden öngörülemeyen birçok sahne birleşimi yaşanmış ve sonuçta da ortaya neredeyse çekimden bile farklı eserler çıktığı olmuştur. Pudovkine göre film çevrilmez “kurulur.” Bu konuda şöyle bir yaklaşımı örnek gösterir; Kayın ağacını ele alalım. Kayın ağacı tek başına çıplak ve kısır anlamlı bir kelimedir. Bir yazarın “kayın ağacı” kelimesini kullanması gerekiyorsa onu bir cümle içinde kullanır. Diğer kelimeler birlikte kullanılan kayın ağacı, örneğin; “Yaşlı kayın ağacının doyurucu ve geniş gölgesi” gibi bir cümleyle yaşam bulur. Burada sanat basit bir kelimeye derinlik, yaşam ve gerçeklik katmıştır. İşte sinemada da durum böyledir. Salt kamerayla çekilmiş bir eşya hareket halinde olsa bile tek başına bir anlam taşımayan salt fotoğrafik bir görüntüden öteye gitmez. Oysa diğer görüntüler ve görsel malzemelerle birlikte kurgulandığında bir bütünün parçası haline gelir; anlam kazanır. Sanatçıya göre kurgu temel yaratıcı güçtür. Onun sayesinde ölü fotoğraflar (görüntüler) canlı sinematik bir biçim kazanırlar.(2) Kurgu konusu az önce de söylediğim gibi çoğu yönetmenin önem verdiği bir konudur. Birçok büyük yönetmenin sürekli çalıştığı kurgucuları vardır çünkü büyük yönetmenler belirli anlatım tarzlarıyla varlıklarını kanıtlamış ve endüstride yer edinmiş kimselerdir. İlgili ve biraz da dikkatli bir izleyicinin bir filme girdiğini düşünün. Film hakkında hiçbir malumatı yok. Biraz izledikten sonra “Bu film şunun filmi” diyerek filmin kime ait olduğunu söyleyebilir. İşte bunun sebebi filmin yönetmenin kişiliğini yansıtmasıdır -ki bunda en büyük etmen kurgu masasında şekillenen, son halini alan filmdir. Büyük yönetmenler kendilerini, tarzlarını bilen ve ona göre önündeki filmi kurgulayan insanlarla yani genelde hep aynı kurgucularla çalışmak isterler. Bu, riske atılamayacak denli önemli bir konudur çünkü. Aslında en büyük kurgu ustaları romancılardır. Bazen bir romanı elimize alır ve bir solukta okuruz. Adeta hikayenin içine girer, gerçek dünyadan kopar ve hikayeyi yaşarız. Elimizden bir türlü bırakamadığımız o romanın yazarı, anlatımdaki bu başarının ardındaki kurgucudur aynı zamanda. Kullanılan malzeme, malzemenin sunumu, olay akışı, birbiriyle ilişkisi, karakterlerin anlatımı, hikayenin gelişimi ve sonucu, hep kurgucunun/yazarın kurgusal başarısıdır. Baktığımız zaman film, görüntülerden oluşan bir çorba gibidir. Tekrar çekimler, birbiriyle bağlantılı ya da bağlantısız sahneler, elde metrelerce film demektir. Tüm bunların ayıklandığı, bir araya getirilip birleştirildi ve anlamlı bir bütün oluştuğu ortam kurgu masası ortamıdır. Yaratım sürecinde kurgunun kullanımına dönecek olursak; Pudovkin’in Sen Petersburg’un Sonu filminde bir patlama sahnesi vardır. Yönetmen bu sahne için önce yere büyük miktarda patlayıcı gömdürür. Bunları patlatır ve o korkunç patlamayı filme çeker. Ancak sonuç onu bir türlü tatmin etmez. Yavan ve ölü bulur. Bunun üzerine sahneyi tekrar çekmeye karar verir ancak bu kez daha farklı bir şekilde; Önce bir duman makinesi getirtir. Ardından o zamanlar fotoğraf makilerinin flash’larında kullanılan magnezyum parlamalarının kısa çekimlerini kullanır. Bu arada aydınlık ve karanlığı ritmik bir şekilde kullanarak görüntüye ekler. Bunların tam ortasına da aydınlık ve gölgeleriyle tam işine yarayacak nitelikte daha önceden çekilmiş bir ırmak görüntüsünü ekler. Sonuçta istediği etkiye ulaştığına inanan, tatmin olan yönetmen görüntüyü kullanır; üstelik burada yani patlama sahnesinde gerçek bir patlamada kullanılan hiçbir öğe yoktur. Sanatçının savunduğu gibi kurgu burada filmsel gerçeğin yaratım gücü olmuştur. Doğa, obje kurgunun üzerinde çalıştığı ham maddedir. Manipüle edilebilen, birbirinin yerine geçebilen, değiştirilebilen bir hammadde. Kaynak (1) Sinemanın Temel İlkeleri, Nijat Özön, İstanbul Haziran 1966. S15 (2) A.g.e. S.18

Comments

Popular posts from this blog

KitKat Japonya’da Neden Bir Numara?

KitKat Japonya’da piyasaya sürüldüğünde Japonlar hemen birşey farketti; “Kitto Katsu”  Japonlar ya da genel olarak Uzakdoğu toplumları uğur, uğursuzluk, lanet konularında hassaslar. Örneğin “4” sayısı. Herhalde Asya kültüründeki en talihsiz sayı 4 . Okunuşu, “si” şeklindedir ve “ölüm” anlamına gelen “şı”ya benzer. Bunun yanında “8” (hachi) sayısı, zenginlik, servet anlamına gelen Çince sözcüğe benzerliğinden dolayı Asya kültürü’nde en sevilen sayıdır . Pekin Yaz Olimpiyatları’nın açılış tarihini hatırlayan var mı? Söyleyelim; 08.08.08 ’de saat tam 08.08.08 ’de. Bu işin avantajları da yok değil. Örneğin Nestle ’nin KitKat çikolatası’nın Japonya’da en çok tercih edilen çikolatalardan biri olduğunu biliyor muydunuz? Bunun nedeni, çikolatanın isminden dolayı uğur getirdiğine inanılması. KitKat Japonya’da piyasaya sürüldüğünde insanlar hemen birşey farketti. Çikolata’nın ismi “Daima kazan!” anlamına gelen Japonca “Kitto Katsu” sözcüğüne benziyordu. Zamanla öğrenciler arasında,

Nasuh Mahruki Ne Demek?

Nasuh Mahruki’yi herkes az çok tanır; ünlü dağcımız, doğa sporları uzmanı ve AKUT’un kurucusu. Geçen gün İKÜ Önder Öztunalı salonunda bir seminer verdi Mahruki. Semineri İKÜ Etkili İletişim Kulübü oranize etti. Caner, Ecem ve Recep’i kutluyorum, bu kulüp harika iş çıkarıyor. Bunun faydasını ileride görecekler.  Mahruki yeni çıkan kitabını (Kendi Everestinize Tırmanın) da anlattı seminerde, hatta seminerin içeriği de büyük oranda  kitaptandı sanırım. Peki ne anlattı Mahruki? …Şeeey güzel bir soru, çünkü not alsam bile bazı yerlerde anlamakta zorlandım. Mahruki iyi bir dağcı olabilir ama iyi bir anlatıcı olmadığı kesin. Salondaki gençlerin gözlerinin kapanmasını engelleyen yegane şey Mahruki’nin ünü ve sunumunda yer alan dağda bayırda çekilmiş gerçek aktüel görüntülerden oluşan videolardı. Hitabet konusunda çalışması gerek. Şöyle bir etrafıma bakındığımda salonu dolduran gençlerden not tutan kimse göremedim. Herkes sadece izledi. Oysa arada not da alsalar ne güzel olurdu değil mi

Corona En Güzel Nasıl İçilir? - How to Drink Corona?

Corona, bizde pek yaygın tüketilmese de dünya çapında epey hayranı olan bir bira markası. Corona’nın bu kadar sevilen ve ünlü olmasının sebeplerinden biri de içim şekli. Corona is a beer brand that has many fans around the world, although it is not widely consumed in our country. One of the reasons why Corona is so popular and famous is the way I drink. Corona, sıkılıp şişenin ağzından içine tıkılan bir parça limonla içilen; yani böyle bir içme ritüeli olan bir bira. Elbette normal de içebilirsiniz ama Corona’yı Corona yapan onun böyle içiliyor olması.  Corona, a piece of lemon that is squeezed and clicked from the mouth of the bottle; that is, a beer with such a drinking ritual. Of course, you can also drink normally, but that's what makes Corona Corona so. Peki bu ritüel nereden geliyor? Bu, Latin kültürüne özel, biranın tadını güzelleştirdiğine inanılan bir ritüel olup, dünyaya böyle yayılmış olabilir mi? So where does this ritual come from? This is a ritual specia